Vi søker profiler til Sykle til jobben 2021

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 7. Des 2020

Vi søker profiler og familier til Sykle til jobben 2021. Personene får tett oppfølging for å nå sine mål!

 

Ønsker du en mer aktiv livsstil? Drømmer du om å nå et mål??

Er du mellom 20 og 60 år? Og bryr du deg om miljøet? Da kan du være rett person for oss!

 

Vi søker profiler til Sykle til jobben 2021

Vi søker to profiler for 2021 og ser etter kandidater som ønsker å komme i bedre form. Vi gir deg treningsveiledning i seks måneder for at du skal bli den beste versjonen av deg selv! Gjennom reisen vil du være vårt ansikt utad og dele historier fra din treningshverdag.

 

Hvem er du?

Vi søker deg som ønsker å bruke sykling som trening og sykkelen som transportmiddel til og fra jobb.  Hjemmekontor er ingen hindring! Hvor mye du har trent tidligere har ingen betydning. Det viktigste for oss er at du ønsker å bli mer aktiv enn du er i dag, og at du motiveres av å trene mot et mål. Du tar deg selv lite høytidelig og er villig til å oppdatere «verden» om din nye hverdag gjennom sosiale medier. Du blir «trigget» av at du kan inspirere og engasjere flere til å bli mer aktive og mer miljøbevisste.

Vi tilbyr:

  • Treningsveiledning i seks måneder
  • Bekledning fra samarbeidspartner
  • Pulsklokke fra samarbeidspartner
  • Sykkel til disposisjon fra samarbeidspartner i avtaleperioden
  • Nasjonal profilering i diverse kanaler
  • Gratis deltakelse i Sykle til jobben 2021

Det vi ønsker at du bidrar med:

  • Smittende humør
  • Ønske om å dele av din hverdag
  • Uhøytidelighet
  • Basisferdigheter på sosiale medier
  • Gjennomføringsevne og stort engasjement
  • Pliktoppfyllende til stillingsinstruksen

 

Søk her

Send en kort søknad der du forteller litt om deg selv, din aktivitetsbakgrunn og hvor du bor. Flott om du skriver noe om dine mål for det neste halvåret, og hva du ville ønsket å oppnå med en slik tett oppfølging. I tillegg ønsker vi at du spiller inn en liten videosnutt hvor du forteller hvorfor du vil delta og hvorfor vi skal velge deg (maks 2 min). Send til sykle@bedriftsidretten.no innen 21.1.21.

 

Vi søker barnefamilie til Sykle til jobben 2021

Er du forelder i en småbarnsfamilie? Ønsker du en mer aktiv livsstil? Bryr du deg om miljøet? Vurderer dere å anskaffe dere el-sykkel som alternativ til bil, eller har allerede gjort det?

Da er dere rett familie for oss!

Hvem er dere?

Vi søker dere som ønsker å bruke sykkelen som transportmiddel i stedet for bil eller kollektiv transport. Være seg til og fra jobb (hjemmekontor er ingen hindring), barnehage, skole og andre aktiviteter. Dere tar dere selv lite høytidelig og er villig til å oppdatere «verden» om deres nye hverdag regelmessig gjennom sosiale medier. Dere blir «trigget» av at dere kan inspirere og engasjere flere til en mer aktiv og miljøbevisst livsstil.

 

Vi tilbyr:

  • Nasjonal profilering gjennom våre kanaler
  • Sykkel til disposisjon under avtaleperioden
  • Bekledning fra samarbeidspartner
  • Pulsklokke fra samarbeidspartner

Du og dere bidrar med:

  • Smittende humør
  • Ønske om å dele av din hverdag
  • Uhøytidelighet
  • Basis ferdigheter på sosiale medier
  • Gjennomføringsevne og stort engasjement
  • Pliktoppfyllende til stillingsinstruksen

 

Søk her

Send en kort søknad der dere forteller litt om dere selv, deres hverdag og hvor dere bor. Flott om dere også skriver noe om deres mål med anskaffelsen av el-sykkel. I tillegg ønsker vi at dere spiller inn en liten videosnutt hvor der forteller hvorfor dere vil delta og hvorfor vi skal velge nettopp dere (maks 2 min). Send til sykle@bedriftsidretten.no innen 21.1.21.

 




Bli med på #Stopp-kampanjen!

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 7. Des 2020

STOPP er en kampanje mot all form for diskriminering i idretten. Kampanjen har allerede flere hundre frivillige og ansatte i norsk idrett med, og de har tatt i bruk vår Facebook-ramme. Ta i bruk Facebook-rammen du også!

Slik tar du i bruk #STOPP-ramme på Facebook: 


Trykk på profilbildet ditt og velg «oppdater profilbilde». Trykk så på «legg til ramme» og søk etter rammen som heter «Norsk idrett sier #STOPP til alle former for diskriminering». Eller gå direkte til rammen ved å trykke på knappen under.

Bli med du også å vis at du sier #STOPP til diskriminering i idretten!

Gå til Facebook-rammen!





Sykle til jobben-aksjonen starter 19.mai

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 6. Jul 2020

Norges største aktivitetskampanje er i gang 19.mai, og det er helt gratis for medlemmer i Bedriftsidretten å delta. 

ALL aktivitet teller

Bedriftsidretten har arrangert Sykle til jobben-aksjonen i 47 år. Den handler om å få flere til å bruke sykkel og ta beina fatt på transportetapper. ALL aktivitet bidrar til folkehelse, og derfor kan alle som vil være med på aksjonen, fordi ALL aktivitet teller. 

Dette er en uformell og morsom konkurranse, som motiverer til å være aktiv.

Å være aktiv på transportetappene er et viktig bidrag til smittedugnaden

Å bruke kroppen på transportetappene er viktigere enn noengang. Med covid-19 trenger de som må benytte seg av offentlig kommunikasjon så mye rom som mulig. Derfor er vi ekstra opptatt av å få med flere på aksjonen, fordi det er et av våre viktige bidrag til smittearbeidet.

Gratis for medlemmer å delta

Derfor har vi også gjort det helt gratis for medlemmer i Bedriftsidretten å delta. Så er du medlem i Bedriftsidretten, anbefaler vi virkelig at du blir med! Din innsats har mye å si, både for deg selv, og de rundt deg.

Velkommen med på Norges største aktivitetskampanje!

Meld deg på: Sykletiljobben.no 




Kampanjeansvarlig søkes!

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 6. Jul 2020

Kampanjeansvarlig søkes til Norges Bedriftsidrettsforbund!


Norges Bedriftsidrettsforbund søker etter kampanjeansvarlig som skal sikre at Bedriftsidretten har de største og mest attraktive aktivitetskampanjene for voksne. Kampanjene skal bidra til synlighet og inntekter til organisasjonen. Arbeidsssted vil være Idrettens hus Ullevål stadion, Oslo.


Hovedoppgaver:

  • Sikre utvikling og drift av Sykle til jobben-aksjonen og Aktiv Bedrift.
  • Sørge for at forbundet har gode tekniske løsninger for aktivitetsregistering knyttet til både Sykle til jobben og Aktiv Bedrift.
  • Sikre inntekter til organisasjonen gjennom salg av bedriftspakker, kommuneavtaler, støtte fra det offentlige og utrede andre finansieringsmuligheter.
  • Budsjett og resultatansvar
  • Planlegge og gjennomføre tiltak for å rekruttere deltagere til kampanjene.
  • Samarbeide med bedriftsidrettskretsene for å oppnå lokal synlighet, aktivitet og deltakelse.
  • Ansvar for å inngå og følge opp kunde -og markedsavtaler for våre kampanjer.
  • Arbeidslederansvar for ekstrahjelper/studenter som bistår i STJ kampanjen.
  • Stillingen kan tillegges endrede og nye arbeidsoppgaver i tråd med NBIFs behov.


Andre sekundære oppgaver:

  • Produsere informasjon og spille inn aktuelle temaer som kan synliggjøre NBIF som organisasjon.
  • Bistå i arbeidet med utvikling av øvrige aktivitetskampanjer i regi av NBIF ved behov
  • Jobbe internt og eksternt med påvirkningsarbeid som bidrar til at STJ og Aktiv Bedrift får synlighet


Hvem er du?

Vi vet ikke helt hvem du er, og vi er åpne for mange ulike bakgrunner. Det viktigste er at du tror du kan videreutvikle og drifte våre kampanjer til neste nivå av suksess.


Ønsket kompetanse

  • Relevant høyere utdanning


Ønsket erfaring

  • Relevant erfaring fra arbeid med å lede kampanjer for atferdsendring.
  • Erfaring fra frivillige organisasjoner.
  • Erfaring fra prosjektledelse.
  • Salg, markedsføring og kommunikasjon.


Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner og god på relasjonsbygging internt og eksternt
  • Løsnings- og resultatorientert
  • God gjennomføringsevne
  • Serviceinnstilt


Stillingen rapporterer til

Avdelingsleder – aktivitet, kommunikasjon og marked. Jarle Blindheim. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål: 975 63 038.



Søknadsfrist:

9.august


Lønn:

Etter avtale

 

Sted

Ullevål Stadion, 0840 Oslo


Bransje

Idrett og trening


Stillingsfunksjon

Prosjektledelse, salg / produktsalg, saksbehandler.



Om oss

Norges Bedriftsidrettsforbund er et av Norges største særforbund med 2100 bedriftsidrettslag. Vår virksomhet er landsdekkende, ideell og basert på frivillighet. Vi jobber for å skape folkehelse gjennom å bruke arbeidsplassen som arena. Vi tilbyr mer enn 50 aktiviteter i tillegg til kampanjer.


Vårt forbundskontor er på Ullevål stadion. Vi har 13 kretskontorer og 55 ansatte. Vi skal nå forsterke vår administrasjon og søker ny medarbeider.






Bedriftsidrettens koronavettregler

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 5. Jun 2020

Bedriftsidrettens koronavettregler 

Helsemyndighetene har, i dialog med norsk idrett, utarbeidet en ny felles smittevernveileder som skal gjelde for all aktivitetsutøvelse i regi av norsk idrett. Veilederen inneholder råd om hvordan idrettslag/foreninger kan ivareta smittevernet og forebygge tilfeldig eksponering for og spredning av covid-19. 

De viktigste punktene i veilederen, som er utarbeidet av Helsedirektoratet og Folkehelseinstitutteter som følger: 

  • Personer som er smittet av korona, sitter i karantene eller som har symptomer på luftveisinfeksjon, som for eksempel feber, sår hals, rennende nese, hoste eller nedsatt allmenntilstand, skal ikke delta i noen form for aktivitet. 
     

  • Det skal være gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten, med rutiner for og muligheten til grundig vask av hender og idrettsutstyr før og etter aktivitet. 
     

  • Personer som er til stede, skal kunne holde minst 1 meters avstand til andre. Kravet om avstand gjelder ikke mellom personer som tilhører samme husstand. 
     

  • Med inntil 200 personer menes deltakere, tilskuere, foresatte, søsken og andre som er til stede uten å ha oppgaver knyttet til gjennomføringen av arrangementet. Ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av arrangementet omfattes ikke.
     

  • Det er et vilkår at det er en ansvarlig arrangør, og arrangøren har ansvar for at kravet om avstand følges, og skal iverksette tiltak som gjør det mulig å ivareta hygiene og at syke ikke deltar på arrangementet. 
     

  • Arrangøren skal ha oversikt over hvem som er til stede for å sikre en rask smitteoppsporing.
     

  • For ordinære treninger med deltakere opptil 20 pr. trener/instruktør/aktivitetsleder gjelder det at en kan samle flere slike grupper på et område, så fremt det kan holdes tilfredsstillende avstand mellom gruppene. 
     

  • Garderober skal ikke brukes til dusj/skifte, men det er åpning for at toaletter i tilknytning til idrettsanlegg kan benyttes dersom det iverksettes tilfredsstillende rutiner for renhold. 
     

  • Det er anledning for å benytte felles utstyr (matter, vekter, baller osv.) så fremt det praktiseres god håndhygiene blant deltakerne, samt at utstyret vaskes mellom hver økt.
     

  • Det skal utnevnes en smitteansvarlig som har ansvaret for at arrangementet avvikles i henhold til smittevernveilederen for idrett. Denne personen skal gis myndighet til å stanse konkurranse og/eller bortvise personer dersom kravene til smittevern ikke kan overholdes.
     

     

Formålet med veilederen er å beskytte både instruktører/frivillige, deltakere og deltakernes familie mot eksponering for smitte.  

Norges Bedriftsidrettsforbund har, på bakgrunn av veilederen, utarbeidet nasjonale korona-vettregler for alle aktiviteter som pr. nå tilbys i regi av krets- og forbundsledd. I tillegg vil det utarbeidet lokale idrettsspesifikke retningslinjer ved behov. Etter hvert som nye aktiviteter kommer i gang vil det publiseres egne koronavettregler for disse. 


Pr. nå arrangeres det følgende aktiviteter i regi av forbunds- og kretsledd: 

  • Digitale aktivitetskampanjer. 

  • Ti på Topp (digital turkampanje). 

  • Bli sprekere (gruppetrening) 

  • Virtuelle løp (deltakerne kan løpe en gitt løype når de vil i løpet av en uke) 

  • Løpekurs  

  • Seriespill i golf 

  • Orienteringsløp 

Les alt om koronavettreglene for de ulike aktivitetene her





Sykle til jobben-aksjonen: Sykkelen er viktigere enn noengang

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 19. Mai 2020

Norges største aktivitetskampanje, Sykle til jobben-aksjonen, begynner i dag. Kampanjen oppfordrer til en aktiv hverdag og en aktiv reisevei. - Dette budskapet er viktigere enn noensinne, sier prosjektleder for aksjonen, Heidi Gromstad.

Aksjonen ble åpnet 19.mai av Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja og Samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Bedriftsidretten


I anledning åpning av Sykle til jobben-aksjonen oppfordrer arrangøren alle til å la bilen stå og ta beina fatt på transportetapper. 

BRUK SYKKEL OG BIDRA TIL SMITTEDUGNADEN

Den offentlige kommunikasjonen har redusert sin kapasitet til halvparten av det normale. De gjenværende plassene på trikker og tog bør være forbeholdt de som trenger dem. 

- Det betyr at vi som kan bruke beina, skateboarde, sparkesykle eller sykle, bør gjøre det! forteller prosjektleder Gromstad.

HJEMMEKONTOR REDUSERER DAGLIG HVERDAGSAKTIVITET

Hjemmekontor fjerner reiseveien til jobb, som for mange er knyttet til trening og aktivitetsglede. 

⁃ Frisk luft om morgenen gjør godt! Hvis man har hjemmekontor, eller er permittert oppfordrer vi til å bruke sykkel på andre transportetapper som å hente i barnehagen, kjøpe mat eller hente på posten, sier Gromstad.

CORONASITTING PÅ HJEMMEKONTOR GIR MINDRE HVERDAGSAKTIVITET

Svært mange får kuttet sin hverdagsaktivitet. Redusert aktivitet er forbundet med dårligere helse. Dermed kan det å delta på Sykle til jobben-aksjonen være et godt bidrag, og en ekstra motivasjon for å få opp aktivitetsnivået. Sykle til jobben-aksjonen er en konkurranse som gir deg det ekstra dyttet til å utvikle de gode vanene for aktivitet. 

Sykle til jobben er en uformell, sosial konkurranse der all aktivitet teller og gir poeng. Til tross for navnet er det ikke bare sykling som gjelder. Klatring, yoga, frisbee og gåturer er aktiviteter som kan registreres på Sykletiljobben.no.

- AKSJONEN GIR EN MULIGHET FOR Å VÆRE SAMLET, UTEN Å VÆRE SAMMEN

⁃ Norges største altivitetskampanje samler tusenvis, og er en fin måte å være samlet på, uten å være sammen fysisk. Kampanjen er tilpasset alle, uansett arbeidssituasjon. Et trygt og motiverende treningsfellesskap, avslutter Gromstad.

Påmelding skjer på sykletiljobben.no




Revidert budsjett: Positiv arrangementsordning - andre nødvendige koronatiltak må likevel på plass

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 14. Mai 2020

I tråd med Norges idrettsforbunds innspill justerer regjeringen nå kompensasjonsordningen for avlyste, stengte og utsatte idrettsarrangementer. - Det er positivt sier idrettspresident Berit Kjøll. Øvrige nødvendige kompensasjonstiltak for å imøtekomme for idrettens totale nettotap på 1,5 milliarder kroner i perioden februar til juni som følge av koransituasjonen, er ikke hensyntatt i regjeringens fremleggelse av revidert nasjonalbudsjett.


1818__L6Y9830_612.jpg
I tråd med Norges idrettsforbunds innspill justerer regjeringen nå kompensasjonsordningen for avlyste, stengte og utsatte idrettsarrangementer. Foto: Eirik Førde

Av: Pressemelding fra NIF , 12. mai 2020

 

Arrangementsordningen:

I den justerte kompensasjonsordningen for idretten og frivilligheten vil tidsrammen i første omgang forlenges til 15. juni. Regjeringen vil legge frem en plan i løpet av mai for en ytterligere forlengelse. Budsjettrammen for ordningen er økt til totalt en milliard kroner til idrett og frivilligheten. Regjeringen åpner nå opp for å dekke inntektstap fra blant annet loppemarkeder, basarer, utleie av bygg og anlegg, parkeringsavgifter, kiosksalg og annet salg av varer og tjenester under arrangementer. Ordningen har tilbakevirkende kraft fra 12. mars.

- Vi er godt fornøyde med de nødvendige endringene i arrangementsordningene. Den vil i langt større grad treffe frivilligheten og grasrota i norsk idrett, sier en fornøyd idrettspresident Berit Kjøll.

Kompensasjonsordningen for næringslivet:

Norges idrettsforbund har understreket at kompensasjonsordningen til næringslivet må favne bredere slik at flere klubber og lag som driver utstrakt næringsvirksomhet kan omfattes av ordningen, i tråd med Stortingets beslutning.

NIF registrerer at regjeringen mener at Stortingets vedtak utkvitteres gjennom en endring i kompensasjonsordningen for arrangementer. Denne ordningen er ment å dekke uunngåelige faste kostnader for organisasjonsledd med utstrakt næringsvirksomhet innenfor frivillig sektor som går utover arrangementer. Stortingsvedtaket må derfor få en annen oppfølging.

- Norges idrettsforbund vil følge opp Stortingets bestilling tilbake til regjeringen, slik at ordningen justeres og i større grad treffer den delen av norsk idrett som driver utstrakt næringsvirksomhet, sier Kjøll.

Likviditetspakke til grasrota i norsk idrett:

Norges idrettsforbunds innspill til en likviditetspakke i størrelsesorden 300 millioner kroner i grasrotstøtte til idrettslagene er ikke hensyntatt.

- Mange idrettslag har allerede store likviditetsutfordringer. Derfor er det helt avgjørende å få på plass en «nødhjelpsordning» til idrettslag som nå opplever at klubbkassen er i ferd med å gå tom, og som ikke kan få dekket sine løpende kostnader i andre tiltakspakker, understreker Kjøll og legger til;

 – Vi er bekymret for konsekvensene for idrettstilbudet som følge av bortfall av forventede inntekter til idrettslagene. 4 av 10 idrettslag har innrapportert en risiko for varig bortfall av aktivitetstilbudet som følge av krisen. – Det kan også medføre at den økonomiske terskelen for deltakelse i idrett økes, med et resultat at flere barn og unge ikke får anledning til å drive med idrett på grunn av økonomi.

Ingen toppidrettsstøtte som følge av OL-utsettelse

Norges idrettsforbund vil også jobbe videre for å få gjennomslag for en tiltakspakke på 50 millioner, øremerket utøvere og lag som rammes av utsettelsen av OL og Paralympics.

- Mange toppidrettsutøvere hadde lagt andre planer etter et planlagt OL/PL år i 2020. Som følge av utsettelsen er det behov for økonomisk støtte slik at våre fremste toppidrettsutøvere med de samme rammevilkårene også kan satse frem mot OL 2021. Uten slik støtte vil rammebetingelsene bli svært krevende for mange av våre medaljehåp, sier Kjøll.

Glad for full momskompensasjon på anlegg

Idrettspresident Berit Kjøll er ellers godt fornøyd med regjeringens dekning av full momskompensasjon for anlegg.

- Vi er svært glade for at regjeringen sikrer full kompensasjon på anlegg, også for 2020. Med dagens økning i summen til momskompensasjon for idrettslag som bygger egne anlegg, på 106,5 millioner kroner, vil den samlet bevilgningen på 301 millioner kroner ikke gi noen avkortning i kompensasjonsordningen. Det er positivt for økonomien til idrettslagene det gjelder, og det gir forutsigbarhet for dem som har tatt opp lån for å bygge egne idrettsanlegg. Dette vil bidra til å sikre en positiv anleggsutvikling i tiden fremover, sier Kjøll.

Økt støtte til aktivitetshjelpemidler

Ordningen med aktivitetshjelpemidler for personer over 26 år blir styrket i dagens reviderte budsjett. Regjeringen setter av ytterligere 48 millioner kroner til forsterkning av ordningen.  Det avsatte beløpet for 2020 var oppbrukt allerede i mars.

– Hvor fort denne ordningen tømmes, viser at det er et stort behov for denne type støtte gjennom en stor nok permanent ordning. Det sikrer at mennesker med funksjonsnedsettelser får like muligheter til idrett og fysisk aktivitet som andre. Derfor er vi svært glade for at denne ordningen blir styrket nå, avslutter idrettspresident Berit Kjøll. 




Norges idrettsforbund ønsker Helsedirektoratets nye avklaringer for idrettsaktivitet velkommen

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 2. Apr 2020

Norges idrettsforbund ønsker Helsedirektoratets nye avklaringer for idrettsaktivitet velkommen

fotball_korona.jpg
Klubber og lag kan tilrettelegge for at aktivitet drives innenfor rammen av helsemyndighetenes anbefalinger. Foto: Eirik Førde


Av: Pressemelding fra Norges Idrettsforbund , 1. apr 2020

Facebook Twitter LinkedIn E-post

Helsemyndighetene har i dag lagt frem en klargjøring av gjeldende vedtak datert 12. mars for utøvelse av idrettsaktivitet. Norges idrettsforbund er tilfreds med klargjøringen som nå gjør det mulig å legge til rette for aktivitet innenfor de gjeldende smittevernsbestemmelsene på en trygg og god måte.

 

Helsedirektoratets nye veileder for idrett sier at det kan tilrettelegges for og utøves idrettsaktivitet i mindre grupper for inntil fem personer som holder en avstand på minimum to meter, og der det ikke forekommer fysisk nærhet mellom deltakerne. Aktiviteten for øvrig må utføres i samsvar med de råd gitt av helsemyndighetene. Dette innebærer at klubber og lag kan tilrettelegge for aktivitet drives innenfor rammen av helsemyndighetenes anbefalinger.

Den viktigste oppgaven for idretten i dagens situasjon er å bidra til å hindre spredning av koronaviruset når det utøves idrettsaktivitet.

- Når idrettslagene tilrettelegger for idrettsaktiviteten er det nå viktig at voksne kan påta seg ansvaret og passe på at aktiviteten for barn og unge skjer innenfor helsemyndighetenes anbefalinger. Vi håper dugnadsånden fra våre frivillige fortsatt vil være stor, sier Kjøll.  

Hjemmepåske med idrettsglede for alle

En hjemmepåske er like rundt hjørnet for oss alle, med mer tid i det lokale nærmiljøet og mer behov for idrett og fysisk aktivitet. Idrettspresident Berit Kjøll synes det er spesielt gledelig at idrettsanleggene kan benyttes i regulerte former og gi et handlingsrom for aktivitetsutfoldelse.

- Det er særlig viktig at vi ivaretar barn og ungdoms behov for fellesskap og mening i en tid med mange begrensninger i dagliglivet. Dette er særlig viktig for barn og unge fra hjem der familien kanskje ikke har mulighet til å skape en trygg og aktiv fritid med innhold, sier Kjøll og fortsetter;

- Vi vet hvilken kraft norsk idrett har når den står sammen. Nå ønsker vi å ta på oss et utvidet samfunnsansvar og skape kontrollert idrettslig aktivitet. Idretten vil gjerne bruke sin positive dugnadskultur til å skape mer fysisk aktivitet, bedre fellesskap – og ikke minst bedre smittevern.

Norges idrettsforbund vil nå utarbeide felles anbefalinger for hvordan idretten kan tilrettelegge for aktivitet innenfor rammene av de regler og råd gitt av offentlige helsemyndighetene. Det enkelte særforbund vil oppfordres til å lage egne «koronavettregler» som synliggjør hvordan den enkelte idrett kan drives i samsvar med helsemyndighetenes regler og råd.

Helsedirektoratet har lagt ut veiledning og anbefalinger om idrettsaktivitet: 

Nyhetssak: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/veiledning-og-anbefalinger-om-idrettsaktivitet

Veilederen: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/naeringsliv-idrett-og-kultur/forbud-mot-enkelte-kultur-og-idrettsarrangementer




Så enkelt kan digitale årsmøter gjennomføres

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 1. Apr 2020

Idrettslag kan, som følge av den ekstraordinære koronasituasjonen, beslutte å ikke avholde årsmøter med fysisk oppmøte, men i stedet gjennomføre disse på annen måte. Som et tiltak for å hjelpe idrettslagene med å gjennomføre styremøter og årsmøter digitalt, tilbyr NIF idrettslagene å benytte Idrettens Office 365 pakken kostnadsfritt ut juni. 

Idrettens Office 365 gir idrettslagene bl.a. mulighet til å lagre og redigere dokumenter og å avholde digitale møter. Idrettens Office 365 kan bestilles av styreleder/styremedlem. Når det er foretatt en bestilling, vil alle styremedlemmer kunne logge seg på med samme brukerkonto som i Min idrett. 

Når styreleder/styremedlem logger på, vil vedkommende få tilgang til knappen "Idrettens Office 365". Trykk deretter på knappen "Bestilling - Innstillinger". Velg Standard pakke og fyll ut skjema. Avslutt med å trykke bestill nederst på siden. De som skal delta på årsmøtet behøver ikke noen ekstra tilgang eller lisens.

Bestill idrettens digitale løsning, Office 365 kostnadsfritt her




Sykle til jobben utsettes til 19. mai

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 1. Apr 2020

Som følge av Covid-19 utsettes Sykle til jobben kampanjen foreløpig frem til 19. mai. Kampanjen vil vare til 30. juni, og vil inneholde de samme konkurransene og utfordringene som planlagt. Vi gleder oss til å komme i gang. Frem mot kampanjestart skjer det mye spennende, så følg med.



 




Mandag 6. april starter en ny aktivitetskampanje! #hjemmegym

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 1. Apr 2020

For å bidra til den pågående samfunnsdugnaden har Bedriftsidretten rigget en midlertidig aktivitetskampanje. På mandag starter Hjemmegym - en forkampanje til Sykle til jobben, og vi vil ha med DEG! Hjemmegym og Sykle til jobben er gratis for alle som allerede er påmeldt og alle som bor eller jobber i en gratiskommune. Se oversikten over gratisområder HER.

Les mer om kampanjen her!




Vi trenger en regnskapskonsulent!

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 25. Mar 2020

Er du vår nye regnskapskonsulent?


                   

Vi ønsker å styrke vårt økonomiteam og søker ny kollega med arbeidsplass på Ullevål stadion. Vi har ansvar for forbundets regnskaps og økonomitjeneste, og støtter de av våre kretser som ønsker å inngå i denne fellestjenesten. Dette er en midlertidig stilling med mulighet for fast stilling.

                   

Arbeidsoppgaver                   

Regnskapsføring ved bruk av moderne elektroniske systemer (Visma.net) Kundeansvar, rapportering og oppfølging av våre krets/distriktskontor Bistand og oppfølging av rutiner og dokumentasjon.Lønn og oppfølging av regelverk og rapportering.

                   

Kvalifikasjoner

  • Utdanning innen regnskap og økonomi
  • Erfaring som regnskapsfører
  • Kompetanse og erfaring med nye teknologiske løsninger innen regnskap og årsoppgjør
  • Faglig dyktighet og evne til å formidle og veilede
                   

Personlige egenskaper


  • Analytisk, strukturert og metodisk arbeidsstil
  • Beslutnings- og handlingsorientert
  • Være kontaktskapende og etablere gode relasjoner
  • Høy gjennomføringsevne og faglig trygg
  • Snakker og skriver flytende norsk,
  • samt gode kommunikasjon- og samarbeidsevner.

Vi tilbyr      

  • Selvstendige arbeid
  • Utfordrende og varierte oppgaver
  • Fleksitid
  • Lønn etter avtale
  • Gode personal- og pensjonsordninger
  • Trivelige og engasjerte kollegaer i en landsdekkende organisasjon 
  • Mulighet for trening i arbeidstiden


Litt om oss

Norges Bedriftsidrettsforbund er et av Norges største særforbund med 2100 bedriftsidrettslag. Vår virksomhet er landsdekkende, ideell og basert på frivillighet. Vi jobber for å skape folkehelse gjennom å bruke arbeidsplassen som arena. Vi tilbyr mer enn 50 aktiviteter i tillegg til kampanjer. Vårt forbundskontor er på Ullevål stadion, vi har 13 kretskontorer og 55 ansatte. Vi skal nå forsterke vår administrasjon og søker ny medarbeider.

Kontaktpersoner

Cathrine Korslund på cathrine.korslund@bedriftsidrett.no         

Anita Ragnhildstveit på anita.ragnhildstveit@bedriftsidretten.no                                    

    




Bedriftsidretten permitterer 88 prosent av alle ansatte

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 24. Mar 2020

Norges Bedriftsidrettsforbund permitterer 88 prosent av de ansatte i fra 27.mars til 30.juni.


Permitteringer iverksatt i alle ledd av organisasjonen 

Med bakgrunn i pandemien og avstengning av all organisert idrett, har Bedriftsidretten sett seg nødt til å iverksette permitteringer i alle ledd av organisasjonen.Permitteringsgraden varierer fra halv til hel stilling, og 53 av forbundets 60 medarbeidere er berørt. 

- Målet er at man skal beholde evnen til å løse Bedriftsidrettens samfunnsbidrag når pandemien er over, nemlig å skape folkehelse gjennom fysisk aktivitet for den voksne befolkningen, sier generalsekretær Svenn Erik Bolle. 

 

Bedriftsidretten lider store inntektstap 

Bedriftsidretten er i stor grad selvfinansiert og lever av inntekter fra aktivitet de skaper selv. Det skulle vært avholdt mange arrangement og utendørs seriespill i nær fremtid, men som nå er avlyst eller utsatt. Det oppstår et stort gap når inntektene uteblir, og kostnader allerede er påløpt. 

Svenn Erik Bolle legger ikke skjul på at dette skaper store økonomiske konsekvenser for hele organisasjonen: 

- Det er helt naturlig for oss som organisasjon å vise solidaritet, opptre lojalt mot tiltakene som iverksettes mot koronaepidemien. Dette er samtidig den største krisen vår organisasjon noen gang har stått i. Permitteringer er dessverre et nødvendig tiltak for å sikre virksomheten, fortsetter Bolle. 

 

- Kommer sterkere tilbake 

- Vi har ingen andre planer enn å komme sterkt tilbake med tilbud til våre medlemmer og andre deltakere. Vi forventer at Bedriftsidretten også får en del av regjeringens krisemidler på 600 millioner kroner, og eventuelt andre midler som skal avhjelpe den situasjonen idretten har kommet i. Jeg tror vi dessverre må erkjenne at 600 millioner kun dekker en liten del av det store tapet idretten møter nå. Idretten bør få økte midler om vi skal klare å opprettholde et godt tilbud i tiden som kommer, avslutter Svenn Erik Bolle. 




Idrettsforbundet ber alle idrettslag registrere økonomiske konsekvenser av koronaviruset

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 24. Mar 2020

NMveka motorcross 612.jpg
NM-veka er ett av flere arrangementer som er usikkert som følge av koronakrisen. 
Foto: Dag Oliver

Av: Idrettsforbundet, 23. mar 2020

Facebook Twitter LinkedIn E-post

Norges idrettsforbund har sendt ut et digitalt rapporteringsskjema til alle idrettslag for å kartlegge de aktivitetsmessige og økonomiske konsekvensene koronaviruset får for idrettsbevegelsen og den frivillige sektoren.

Norsk idrett og hele den norske frivilligheten står i en svært krevende tid. Koronaviruset har allerede fått store konsekvenser gjennom avlyste treninger, turnering og kamper. De økonomiske tapene er store og strekker seg langt utover tapte arrangementsinntekter. Flere idrettslag og klubber har allerede permittert flere trenere og andre ansatte som følge av krisen.   

For å skaffe et helhetsbilde over situasjonen har Norges idrettsforbund i dag sendt ut et digitalt rapporteringsskjema som alle idrettslag oppfordres til å svare på. Rapporteringen er i første omgang kun en kartlegging av de totale økonomiske konsekvensene, og ikke en tilbakebetalingsløsning.    

Avgjørende å kartlegge  

- En slik registrering og kartlegging er avgjørende for å få på plass målrettede tiltak som kan sikre at idrettslagene står best mulig rustet til å levere aktivitet og idrettsglede også etter at koronakrisen er over. Svarene fra idrettslagene er også veldig viktige for at vi skal kunne ha et best mulig faktagrunnlag om økonomiske og idrettslige konsekvenser i dialog med lokale og nasjonale myndigheter, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.   

Idrettslagene kan fortløpende oppdatere informasjon som er innrapportert, hvis det skulle fremkomme nye opplysninger som har betydning for faktagrunnlaget.   

Ber idrettslag komme i gang med registrering  


- Vi ber om at idrettslagene kommer i gang med registreringen så fort som mulig. Det er fullt mulig å korrigere og supplere tidligere rapportering underveis for eksempel med nye opplysninger som ikke var kjent på registreringstidspunktet. Vi ønsker rett og slett å overvåke hvordan situasjonen utvikler seg over tid for klubber og idrettslagene, sier Kvalevåg, og legger til.  

 - Vi er selvsagt glade for at regjeringen har bevilget 600 millioner kroner til idrett og frivillig sektor for å kompensere for tapte arrangementsinntekter for mars og april 2020. Jeg er redd for at denne bevilgningen ikke vil strekke til når vi ser helhetsbildet i norsk idrett, sier Kvalevåg.   

Nordiske land ønsker samme IT-løsning 


Norges idrettsforbund var raskt i gang med å lage et digitalt rapporteringsskjema for idrettslag da krisen var et faktum, og har på kort tid, takket være iherdig innsats fra NIF Digital og utviklere i andre land, laget et system for innrapportering av økonomiske konsekvenser for klubber og idrettslag. Arbeidet som er lagt ned er blitt lagt merke til av alle de andre nordiske landene som nå ønsker et tilsvarende system for sine idrettsorganisasjoner.   

- Vi setter selvsagt stor pris på annerkjennelse av det arbeidet vi har gjort og deler mer enn gjerne våre løsninger med våre gode samarbeidspartnere i Norden, sier Pål Kristen Rønnevik, leder av NIF Digital.   




Info til bedriftsidrettslag om koronaviruset

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 6. Mar 2020

I tråd med utviklingen av koronaviruset i Norge er det mange klubber og lag som har spørsmål i tilknytning til planlegging og gjennomføring av større arrangementer og konkurranser. Norges idrettsforbund kommer med råd.

Norges idrettsforbund oppfordrer din klubb eller idrettslag om å ta kontakt med kommunelegen lokalt for å få råd og svar på aktuelle spørsmål knyttet til gjennomføring av større arrangementer. NIF oppfordrer alle klubber og lag om å holde seg løpende oppdatert på Folkehelseinstituttets nettsider, hvor relevant informasjon legges ut og oppdateres regelmessig.

For øvrig har NIF oppdatert sine nettsider hvor defortløpende oppdaterer relevant informasjon om koronaviruset basert på råd og anbefalinger fra offentlige myndigheter. Her følger også nyttige lenker til aktuelle temasider fra Folkehelseinstituttet, og Utenriksdepartementet.

Les mer om hva Norges idrettsforbund anbefaler.




Viktig informasjon vedrørende Coronavirus

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 5. Mar 2020


corona612_NTB.jpg
Foto: NTBScanpix

Av: Geir Owe Fredheim, 4. mar 2020

Norges idrettsforbund har god dialog med norske helsemyndigheter og vurderer Coronavirus-situasjonen både i Norge og i resten av verden fortløpende. Vi oppfordrer våre organisasjonsledd om å følge de rådene og retningslinjene som oppdateres jevnlig fra Folkehelseinstituttets hjemmesider og Utenriksdepartementet generelle reiseråd til utlandet.

 

Folkehelseinstituttet har også en oppdatert temaside med anbefalinger ved store arrangementet knyttet til koranasmitte. Norges idrettsforbund anbefaler våre organisasjonsledd og arrangører av idrettsarrangementer om å holde seg oppdatert på denne siden. Følg myndighetenes hygieneråd.

For utøvere følger Norges idrettsforbund ved Olympiatoppen de råd og anbefalinger som blir gitt fra nasjonale og internasjonale myndigheter. Rådene blir oppdatert på Olympiatoppens hjemmesider.

Ved reise til utlandet
I tillegg bør man følge Utenriksdepartementet reiseråd for alle landene i verden. 

Områder med vedvarende spredning av Corona-viruset
Folkehelseinstituttet skriver på sine hjemmesider at spredningen av viruset regnes å være utbredt i fastlands-Kina. Spredningen regnes å være lokalisert eller lavgradig, men vedvarende, i Hong Kong, Singapore, Japan, Iran, Sør-Korea og regionene Lombardia, Piemonte, Emilia-Romagna og Veneto i Italia. 

I andre land hvor det er påvist smitte, er det ingen eller svært begrenset smittespredning innenlands og disse regnes derfor ikke som områder med vedvarende spredning.

Les mer om Corona-viruset på Folkehelseinstituttets hjemmesider

Utenriksdepartementet utsteder reiseråd basert på en samlet vurdering av situasjonen for reisende i landet som følge av virusutbruddet. Reisende bør følge med på UDs reiseinformasjon og nyheter, da situasjonen kan endre seg raskt. 

Forebyggende råd på reisen

  • Unngå kontakt med syke personer, spesielt personer med luftveissymptomer.
  • Som ved alle infeksjoner er god håndvask med såpe og vann et viktig forebyggende tiltak, både på reisen og for å avgrense videre smitte.
  • Alkoholbasert hånddesinfeksjon kan være et alternativ hvis ikke håndvaskmuligheter er tilgjengelig. 

Ta kontakt med helsepersonell ved symptomer på lungebetennelse (feber, hoste og pusteproblemer). Unngå å hoste på andre, vask hendene hyppig og grundig og unngå å reise hvis du er syk.

Råd etter reisen

Hvis du har kommet hjem fra et område med vedvarende smittespredning i løpet av de siste 14 dagene, og du får symptomer på luftveisinfeksjon (feber, hoste, brystsmerter eller pustevansker), ber vi deg straks holde deg innendørs og unngå nærkontakt med andre mennesker samt ringe fastlegen eller legevakta og fortelle om din reise og dine symptomer.




Fikk pris for å ha laget en av de store folkefestene i fjor

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 22. Jan 2020

Bedriftsidrettens Morten Rasch Eliassen, primus motor for Trondheim Maraton har vunnet prisen Årets Døråpner i 2019, for å ha utviklet arrangementet til en bred folkefest.


PRISVINNER: Bedriftsidrettens Morten Rasch Eliassen, primus motor for Trondheim Maraton har vunnet prisen Årets Døråpner i 2019, for å ha utviklet arrangementet til en bred folkefest.


Morten Eliassen er primus motor, og har skapt en enorm folkefest 

- Fra å være en spisset konkurranse for de mest ekstreme løperne, er det med ulike lengder og løpsalternativer blitt en folkefest, med fokus på folkehelse for løpere i alle aldre, sier juryen i begrunnelsen for å hedre Eliassen med Årets Døråpner-prisen for idrett og kultur.

Etter at deltakelsen i Trondheim Maraton hadde ligget rundt 3000 løpere i mange år, har arrangementet hatt en kraftig økning i antallet deltakere de to siste årene. I fjor ble det ny rekord, med 7700 deltakere.

- Eliassen er primus motor for arrangementet, og har gjennom entusiasme og nytenkning videreutviklet Trondheim Maraton til å bli et av de mest spennende løpsarrangement i landet, ifølge jurybegrunnelsen.

Det er bedriftsidretten i Midt-Norge og Nidelv IL som arrangerer Trondheim Maraton, og i fjor var 51. gangen det ble arrangert.

Hedrer ildsjeler i Trondheim

Årets Døråpner skal hedre personer som over en lengre periode har jobbet med å markedsføre Trondheim på et nasjonalt og internasjonalt plan, gjennom kultur, idrett og kongresser.

- Menneskene som mottar årets priser er glimrende eksempler på viktige ildsjeler med stor entusiasme for Trondheim, ifølge juryen.

Årets Døråpner er et samarbeid mellom Visit Trondheim, Næringsforeningen i Trøndelagsregionen, Sparebank 1 Midt-Norge og Trondheim kommune.

- En god kollega

- Vi setter enormt pris på Morten som kollega og verdsetter virkelig hans evne til å få ting i sving. Vi har lyst til å takke han for at han klarer å få voksne i aktivitet uavhengig av form og løpebakgrunn. Han skaper folkehelse, gode opplevelser og mestringsfølelse. Dette er idrettsglede in action. Takk, Morten! sier generalsekretær Svenn Erik Bolle.




NM i Bordtennis Bedrift 2020!

Postet av Norges Bedriftsidrettsforbund den 14. Jan 2020


Denne helgen, 11.-12. januar, ble NM i Bordtennis Bedrift arrangert i Skien av Telemark Bedriftsidrettskrets. 

Telemarkslekene har uten unntak foregått på samme sted og helg i alle år, og ble i år arrangert for 48. gang! 


Hele 400 dugnadstimer ble lagt ned i turnering både før og underveis, som har resultert i over 120 spillere i aksjon og over 1000 kamper spilt på 2 dager. 



På lørdagskvelden ble det gjennomført en flott bankett hvor 80 personer var meldt på. Dette er en sosial, aktiv og fantastisk helg som passer ypperlig sammen med gode kolleger.  

 

Hold av datoen for neste års turnering, 9.-10. januar 2021!

Det er forskjellige klasser for alle nivåer. 

 

Turneringen vil i 2022 være 50 år, og store planer legges allerede for jubileet. 

 

Er du nysgjerrig og kunne gjerne tenkt deg litt mer info? 

 

Ta kontakt med Thomas Stornes på thomas.stornes@bedriftsidretten.no